Glosar de termeni din NLP

Aici gasiti terminologia NLP pe care noi o completam periodic. Aveti posibilitatea sa folositi sistemul de filtrare astfel incat sa ajungeti in cel mai scurt timp la termenul care va intereseaza.

Any desire to actively engage in ones learning process, at writemyessay4me.org least in formal
Swish
Proces NLP generator de submodalitati care iti programeaza creierul sa mearga intr-o noua directie.
Submodalitate
"Modalitatea" este termenul care denumeste unul din cele cinci simturi,de ex: simtul vederi, auzului, kinestezic. Submodalitatea este o parte componenta sau o caracteristica a modalitati. De ex:pentru modalitatea vizuala, submodalitatile cuprind luminozitate imaginii, claritatea, focalizarea, dimensiunea, asocierea vs. disocierea. Submodalitatile auditive cuprind: tonul, inaltimea, volumul, ritmul, durata sunetului. Submodalitatile kinestezice cuprind: presiune, suprafata, durata. Particularitati ale reprezentarilor interioare, specifice fiecarei modalitati senzoriale, cum ar fi culoarea, claritatea sau proiectia spatiala, tonalitatea, intensitatea sunetului, senzatia subiectiva de greu, moale etc; ele sunt determinante ale starii interioare ale unei persoane.
Stare
Reunirea tuturor proceselor de gandire ale unei persoane de la un moment dat ,pentru crearea unui set de procese de gandire care afecteaza in mod direct fiziologia.
Stari de disociere
Imaginiile ,sunetele,cuvintele interioare si exterioare si trairile afective pe care le folosim pentru a “reprezenta”si a intelege lumea.
Sincronizare
Imitarea sau oglindirea comportamentului altei persoane, inclusiv postura tonul, ritmul vocii, respiratia afirmatiile.
Stari de asociere
Starile in care traiesti un eveniment din trecut ca si cum s-ar petrece acum, aflandu-te in propriul tau corp, privind cu proprii tai ochi. Implicarea totala in momentul prezent sau retrairea deplina a unei experiente din trecut.
Strategie de generare de comportamente noi
Un proces prin care persoana revede o situatie in care nu se comporta asa cum i-ar placea si apoi adauga noi resurse in acea situatie.Persoana poate(1)sa aleaga o resursa la care a avut acces in trecut, (2)sa se prefaca ca detine aceea resursa, sau (3)sa gaseasca pe altcineva care are resura si sa o foloseasca drept model.
Strategie
O succesiune de reprezentari interne (imagini, sunete, cuvinte, trairi afective)care duc la un rezultat.
Sincronizare in viitor
Asocierea unei persoane cu un viitor in care un indiciu exterior din mediu va declansa un raspuns interior sau un comportament specific. Odata ce creierul a repetat astfel un proces, comportamentul va fi disponibil in mod automat in respectivul context viitor.
Schimbarea trecutului personal
Proces de ancorare al NLP pri care se adauga resurse in amintirile unor probleme din trecut.
Rezultat
Produs final pentru care exista dovezi cu baza senzoriala clare ce indica realizarea a ceea ce s-a intentionat.
Rezonanta
A te afla pe aceeasi lungime de unda cu o alta persoana. Rezonanta apare atunci cand imiti comportamentul celuilalt sau recurgi la sincronizare, pe diferite niveluri.
Recadrare
In terminologia NLP, un proces de redefinire in care este confirmat beneficiul secundar drept intentia aflata in spatele comportamentului. Schimba perspectivele persoanei si ii ofera noi optiuni.
Pseudo-orientare in timp
A reorienta pe cineva in trecut sau viitor.
Fuziune vizuala
Proces de negociere intre doua ”parti” interne sau intre doua polaritati; include definirea partilor, identificarea scopului pozitiv sau a intentiei fiecareia si negocierea unui acord, rezultand integrarea.
Congruenta
Cand toate partile fiintei tale sunt de acord in privinta comportamentului tau intr-un anumit context.
Cautare trans derivationala
Denumita de obicei cautarea T.Proces prin care sentimentul este ancorat si, utilizand ancora, dus inapoi in timp, in alte ocazii in care persoana l-a trait in mod similar.
Calibrare
Folosirea acuitatii senzoriale (vaz, auz, simt tactil) pentru a observa modificariile specifice ale starii externe a unei persoane, respectiv tonul vocii, postura, gesturile, coloratia pielii, tensiunea musculara, pentru a sti cand se produc shimbari ale starii interioare.
Acuitate senzoriala
Aptitudinea de a privi, asculta sau a percepe kinestezic indiciile minimale pe care ti le ofera o persoana in analogia sa.
Reframing (reincadrare)
Avand la baza distinctia dintre comportament si intentie, punch-reframingul vizeaza tehnici prin care perspectiva pacientului asupra problemei sale este rapid schimbata, prin descoperirea conotatiei pozitive a insusirii nedorite sau a contextului in care aceasta a constituit sau ar putea constitui o resursa.
Metafora sau "forta limbajului simbolic"
Spre deosebire de limbajul logic, adresat emisferei stangi, care obliga la incadrarea in tipare rigide, limbajul simbolic (sub forma povestilor si a metaforelor) se adreseaza emisferei drepte, intuitiei si subconstientului; acest mijloc de comunicare, inegalabil, este folosit in toate culturile (si in societatea occidentala, mai ales pana in epoca revolutiei industriale, "the story tellers" - cei care spuneau povesti - au avut un statut aparte in cadrul comunitatii, recunoscandu-li-se rolul in mentinerea sanatatii spirituale si mentale. O mare parte din intelepciunea omenirii este depozitata in povesti, mituri si parabole. Metafora terapeutica (clasica sau conceputa de terapeut) are sarcina sa reproduca, in esenta, experienta prin care tocmai trece pacientul, dar ea trebuie formulata asfel incat acesta sa nu poata stabili usor legatura dintre poveste si propria sa problema. Eroii si actiunea povestirii sunt, evident, personificari ale proceselor psihice (pozitive sau negative) implicate, iar solutia este inregistrata de subconstient, conducand la schimbarea pozitiva de comportament, asteptata.
Modelul Milton
Ansamblu de tehnici lingvistice prin care se poate transmite informatia celorlalti, intr-un mod cat mai eficient, care sa ocoleasca barajul beliefs-urilor negative.
Metamodel
Ansamblu de tehnici lingvistice prin care se poate recastiga o mare parte din informatia care se pierde in procesul comunicarii verbale obisnuite.
Ancora
Asociere subconstienta dintre un stimul si o reactie cognitiv-emotionala specifica, generata de "legea asociatiilor prin simultaneitate" - caracteristica a mentalului de a asocia lucrurile percepute in acelasi timp si spatiu. De exemplu, daca atunci cand cineva v-a spus ca va iubeste, tocmai se auzea o anumita melodie , de fiecare data cand veti auzi acea melodie veti fi cuprinsi de aceeasi stare.
Fiziologie
Legata printr-o bucla cibernetica cu submodalitatile, "fiziologia" desemneaza in NLP un cumul de caracteristici corporale (postura, frecventa respiratorie etc), corelate specific cu o stare psiho-emotionala anume. Exemplu: anxietatea este insotita de agitatie, respiratie rapida si dezordonata, tristetea de o incovoiere a umerilor, privire indreptata in jos si - de multe ori - respiratie superficiala, intretaiata de oftaturi.
Submodalitati
Particularitati ale reprezentarilor interioare, specifice fiecarei modalitati senzoriale, cum ar fi culoarea, claritatea sau proiectia spatiala, tonalitatea, intensitatea sunetului, senzatia subiectiva de greu, moale etc; ele sunt determinante ale starii interioare ale unei persoane.
Sisteme de reprezentare
Sunt sistemele in care individul isi repezinta si proceseaza informatia - vizual, auditiv si kinestezic - cel mai adesea cu predominanta neta a unuia dintre ele. Asfel, la intrebarea: "cum a fost in vacanta la mare?", unii oameni vor vedea brusc imagini ale plajei, marii etc, altii isi vor reaminti zgomotul valurilor sau muzica de la discoteca, in timp ce altora le vor reapare emotii, sentimente placute pe care le-au resimtit atunci si anumite senzatii corporale legate de acestea.
Convingeri (beliefs-uri)
Credinte generate de experienta anterioara a subiectului; convingerile reprezinta abordari pre-formate ale experientei, sugestii care formeaza un "filtru" prin care realitatea exterioara este perceputa; ele functioneaza la nivel subconstient, astfel incat perceptiile si experientele atasate de ele au un caracter automat.
Valori
Cu acest nume sunt desemnate cele mai importante lucruri, intr-un anume moment, pentru o persoana; este vorba de trairi, sentimente a caror obtinere genereaza, mai mult sau mai putin constient, comportamentul persoanei respective. Exemple de valori: iubire, libertate, siguranta, putere, comunicare, succes. Valorile isi pot schimba locul ierarhic, si de asemenea pot fi inlocuite de altele, pe parcursul vietii. Desi unii oameni pot desemna ca valori bunuri materiale (casa, masina , bani), ele nu reprezinta decit mijloace pentru a avea acces tot la anumite sentimente(reusita, admiratie, plenitudine etc) .
This template supports the sidebar's widgets. Add one or use Full Width layout.